Biuletyn 2/2009

Biuletyn 2/2009
Drukuj

Niniejszy numer Biuletynu ma odświętny charakter – przypomina, że Stowarzyszenie „Mówić bez Słów” istnieje już 10 lat. Z tej okazji przeczytacie w nim krótkie refleksje osób związanych od początku z naszą organizacją, a także tekst pod­su­mo­wu­jący jej dokonania. Obchodziliśmy jubi­le­usz w marcu br., wtedy też mia­ło miej­sce Wal­­ne Zgroma­dze­nie i zmia­na Zarzą­du. W lad za tamtym wydarzeniem na ła­mach Biule­tynu zabiera głos nowa pre­zes – Agnieszka Pilch. Życzymy jej i no­we­mu Zarządowi po­myślności w realizacji planów, ak­tyw­ności człon­ków Stowarzy­sze­nia oraz wielu sprzy­­­mie­­rzeńców! Z okazji jubileuszu wielu z nas miało okazję spotkać się w Warszawie podczas AbleDay – wspo­mnimy i o tym wy­darzeniu.

Poza tym, co dotyczy życia naszej społeczności, zapewne czekacie Państwo na artykuły związane z komunikacją wspomagającą i alternatywną. Nie zabraknie ich w tym numerze. Kontynuujemy publikowanie materiałów z V Warsztatów Stowarzyszenia, które skoncentrowane były na młodszych dzieciach lub początkujących użytkownikach AAC. Dwa teksty dotyczą dzieci niemówiących w przedszkolach. Aleksandra­ Łojewska i Katarzyna Sadowska pozwalają nam zajrzeć przez dziurkę od klucza do przed­szkola specjalnego w Gdańsku. Dzielą się własnymi sposobami na początek grupowej pracy z dziećmi niepełnosprawnymi potrzebującymi wspomagania komunikacji. Doświadczenie pracy nad komuniko­waniem się pojedynczych dzieci w przedszkolu inte­gra­cyjnym opisuje Aldona Rogowska-Augustynowicz  z Warszawy. Na kilku przykładach przed­stawia pos­tę­py dzieci z poważ­nymi zabu­rze­niami mowy o różnej etio­logii, m.in. u dzieci z zes­po­łem Downa i z niedo­kształ­ce­niem mowy po­cho­dze­nia koro­we­go. Ana­lizuje szcze­gó­­łowo rozszerzanie się piktogramowego słownika czynne­go jedne­go z dzieci. Artykuł Aliny Smyczek mo­że posłużyć terapeutom i rodzicom małych dzieci z zaburzeniami komu­nikacji, którzy chcą poprzez dobrze dobrane zabawy tworzyć optymalne warunki do interakcji i nabywania języka.  Autorka przytacza za badaczami zasady takiego działania, a także systematyzuje zabawy i podaje liczne przykłady gotowe do zastosowania. Z powodu objętości artykuł ten ukaże się w dwóch częściach, dokończymy go w najbliższym numerze. Ostatni tekst zainteresuje tych, którzy na co dzień pracują z osobami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Agnieszka­ Adamczyk­ z Gdyni podej­muje temat stosowania znaków przestrzenno-dotykowych­ w komunikowaniu się. Opowiada o swo­ich doświadczeniach i prezentuje przygotowywane przez siebie znaki.

Przed nami nowy rok szkolny. Wkrótce październik, czyli kolejny międzynarodowy miesiąc AAC – okazja do podzielenia się wiedzą o komunikacji wspomagającej z innymi. Życzmy sobie wzajemnie niesłabnącego zapału i wielu wartościowych rozmów. A ten Biuletyn niech posłuży jako inspiracja.


W numerze m. in.:

Punkt Aleksandra Łojewska, Katarzyna Sadowska
Przez dziurkę od klucza. Pierwsze kroki dziecka niemówiącego w przedszkolu

Punkt Aldona Rogowska-Augustynowicz
AAC w przedszkolu integracyjnym

Punkt Alina Smyczek
Rozwijanie zabawy z użyciem znaków u małych dzieci z zaburzeniami w komunikowaniu się [cz.
I]

Punkt Agnieszka Adamczyk
Konkrety – znaki przestrzenno-dotykowe – piktogramy

Zapraszamy do lektury!

Dokument PDF Pobierz biuletyn (plik PDF)

Kliknięcie na powyższym odnośniku spowoduje najczęściej otwarcie dokumentu w oknie przeglądarki. Aby zapisać go na dysku trzeba kliknąć na odnośniku prawym klawiszem myszy i wybrać z menu „Zapisz element docelowy jako...”

 

 

Kontakt

Stowarzyszenie Mówić bez Słów
ul. Białobrzeska 44

02-325 Warszawa
KRS 0000066916

tel.: +48 501 621 607

e-mail: info@aac.org.plAdres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Numer konta bankowego:

Alior Bank 03 2490 0005 0000 4520 9471 1735

Polecamy

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszych serwisach, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów reklamowych i statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. polityka prywatności.

Akceptujesz pliki cookie?

EU Cookie Directive Module Information